Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Sadowne.

kolejPKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na zaprojektowanie i modernizację linii kolejowej Warszawa – Sadowne. Inwestycja znacznie usprawni ruch pociągów w aglomeracji warszawskiej oraz skróci czas przejazdu do Białegostoku i granicy państwa w Trakiszkach.

Projekt zakłada przygotowanie projektu oraz modernizację odcinka linii Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) o długości ponad 65 km. Plan robót o wartości 1 298 759 327,35 PLN (netto) przewiduje wymianę, przebudowę lub budowę wszystkich elementów infrastruktury kolejowej, jak: torów, peronów, mostów, wiaduktów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz zabezpieczeń związanych z ochroną środowiska. Wszystkie perony na przystankach i stacjach będą przystosowane do obsługi niepełnosprawnych, czy np. pasażerów z cięższym bagażem. W planach jest również budowa skrzyżowań wielopoziomowych oraz likwidacja przejazdów w poziomie szyn. Wynikiem „modernizacji” linii kolejowej nr 6 będzie uzyskanie na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) 160 km/h dla pociągów pasażerskich (docelowo do 200 km/h) oraz 120 km/h w ruchu towarowym, z naciskiem 221 kN na oś.

Trasa Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) to część linii kolejowej E 75 która ma priorytetowe znaczenie dla ruchu kolejowego. Jest to część transeuropejskiego korytarza wchodzącego w skład sieci TEN-T. W części kolejowej jest nazwany „Rail Baltica” – łączy Warszawę przez Kowno, Rygę, Tallin z Helsinkami. Linia jest jedynym połączeniem kolejowym Litwy, Łotwy, Estonii  z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.

Wykonawcą prac będzie konsorcjum firm w składzie: TORPOL S.A. oraz „Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR” sp. z o.o. oraz „POLIMEX-MOSTOSTAL” S.A.

19 grudnia 2012 kolejarze podpisali wartą 1,6 mld zł umowę na przebudowę pierwszego odcinka linii Rail Baltica od stacji Warszawa Rembertów przez Zielonkę, Wołomin, Tłuszcz do Sadownego.

Przebudowa linii ma duże znaczenie dla jeżdżących codziennie do Warszawy. Na odcinku Zielonka – Wołomin powstanie druga para torów. Dzięki temu będzie można tu oddzielić ruch dalekobieżny od podmiejskiego. Składy Kolei Mazowieckich będą mogły jeździć częściej i sprawniej. Remont oznacza jednak ogromne utrudnienia w ruchu. Łącznik Rembertów – Zielonka ma być całkowicie zamknięty na rok. Pociągi do Białegostoku będą puszczone objazdem przez Legionowo, Radzymin do Tłuszcza i dalej bez zmian. To oznacza, że podróż, która już teraz zajmuje prawie trzy godziny, wydłuży się jeszcze o 20 minut. Na odcinku Zielonka – Sadowne pociągi mają zaś jeździć po jednym torze. Z kłopotami będą więc także jeździć pociągi w stronę Dworca Wileńskiego.

24 stycznia 2013 roku w Urzędzie Miejskim w Łochowie odbyło się spotkanie gospodarzy terenu z przedstawicielami inwestora i wykonawcy inwestycji „Modernizacja linii kolejowej E75 Rail Baltica Warszawa – Białystok – granica z Litwą, etap I. Odcinek Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne)”. Wstępnie uzgodniono, iż planowana inwestycja mieści się w istniejących liniach rozgraniczających tereny kolejowe, tylko w przypadku budowy skrzyżowań bezkolizyjnych w ciągu istniejących dróg kołowych, budowy przejść podziemnych dla pieszych oraz budowy dróg związanych z likwidacja przejazdów kolejowych, występuje konieczność wejścia w teren nieruchomości nie będących w dyspozycji inwestora – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Podpisany kontrakt ma formułę “projektuj i buduj”, co oznacza, że prace zaczną się po kilkunastu miesiącach, po przygotowaniu dokumentacji. Zgodnie z umową wszystkie prace muszą się skończyć we wrześniu 2015 roku.

Prace projektowe już rozpoczęto, a roboty na terenie gminy Łochów będą prowadzone w latach 2014 – 2015.

Źródła:

www.kurierkolejowy.eu

www.ekobylka.wordpress.com

www.gminalochow.pl

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.